Англійська мова

Програма підвищення кваліфікації для вчителів ЗЗСО

зі спеціальності 014.02 Середня освіта. Мова і література (англійська)

 Мета курсу:

допомогти учасникам отримати нові знання та розвинути навички, вміння та компетентності, необхідні для успішного викладання англійської мови в Новій українській школі.

 Очікувані результати курсу:

 учасники

  • зможуть проводити орієнтовані на учнів, інтерактивні та комунікативні уроки, використовуючи нові знання та вміння, отримані під час курсу;
  • зможуть поділитися отриманими знаннями та вміннями з колегами;
  • підвищать рівень своєї методичної та іншомовної комунікативної компетентностей;
  • розвинуть гнучкі (соціальні) вміння;
  • навчаться планувати свій подальший професійний розвиток.

Структура курсу:

Курс складається з лвох модулів:

1) змістовий модуль 1;

2) підсумковий модуль 2.

Обсяг курсу: 45 годин (1,5 кредити ЄКТС). З них:

Змістовий модуль 1: 30 год. – аудиторних; 10 год. – самостійна робота.

Підсумковий модуль 2: 5 год. – виконання завдань підсумкового контролю.

 Зміст курсу:

 Розуміння навчання та викладання в 21 столітті

  • Психологічні фактори у навчанні іноземної мови
  • Роль сприйняття у вивченні іноземної мови
  • Розвиток автономії учнів
  • Принципи комунікативного навчання іноземної мови
  • Ефективні методи та прийоми навчання мови та мовлення
  • Розвиток міжкультурної компетентності учнів
  • Ефективні прийоми управління класом
  • Шляхи забезпечення зворотнього зв’язку
  • Планування уроків
  • Робота з навчальними матеріалами
  • Аналіз помилок та їх коректування
  • Основи мовного тестування й оцінювання
  • Основи навчання учнів із особливими освітніми потребами
  • Подальший професійний розвиток учителя.

Мова навчання: англійська.

 Форми навчання: інтерактивна лекція, майстерня, практикум.

 Методи навчання: групова/пірамідальна дискусія, «ажурна пилка», спостереження за уроком, аналіз уроку; мікронавчання, кейс-метод, рефлексія, завдання-орієнтоване навчання, проблемне навчання, самонавчання.

 Вимоги до курсу:

  • відвідування не менше 70% занять;
  • активна участь під час занять;
  • бажання навчатися та ділитися знаннями та досвідом з колегами;
  • засвоєння змісту модуля 1;
  • виконання усіх завдань модуля 2.

Сертифікат про закінчення курсу видається після успішного виконання завдань, що виносяться на підсумковий контроль.

 Personal Statement (not assessed)

Write a paragraph (100-200 words) about yourself as a teacher (teaching experience, beliefs about successful teaching and learning, teaching style, teaching approach(es)/ methods, professional and personal strengths/weaknesses, expectations from the course).

Reflection Task 1:

Could you use the Find someone who… ice-breaking activity in your own classes? Could you adapt any of your coursebook tasks into this type activity? Provide examples.

Reflection Task 2:

Try out the quiz given to you by the course tutor to know what learning styles your students are.

– Will you use the obtained information to change your teaching style? Try to be specific.

Reflection Task 3:

  • Give a rationale for communicative language teaching (appr. 50 words)
  • Bring examples of tasks for teaching pronunciation, grammar and lexis communicatively (indicate the source)
  • Describe the tasks for teaching speaking and writing, listening and reading (provide the info about the tasks: aim(s), age/level, time, aids needed)
  • Work out a three-phase framework for any one of the tasks
  • Ask your course mate to evaluate your “three-phase framework task” according to the evaluation form and attach it.
Points of analysis Comment

 

1. The explanations to tasks are quite clear  
2. The task motivates communication  
3. The task provides information gap for the learners  
4. The task simulates the real world  
5. The task develops language knowledge in learners  
6. The task develops world knowledge in learners  
7. The task creates a reasonable challenge for the learners  
8. The three phases of the task are quite logical  
9. The tasks provide for a good communicative practice  

 

Reflection Task 4:

 

Study the Descriptive composition lesson plan document given to you by the course tutor and

  • write down some ideas about how you could extend the lesson to include listening and speaking practice, while keeping the main focus of the lesson on writing (optional)
  • develop a plan of a lesson (or its part) that will integrate some higher order thinking skills and/or target culture. You can use/adapt activities from the coursebook you currently use with your students. You can use the lesson plan template given to you by the course tutor.

Reflection Task 5:

 

Refer back to the article(s) you read on Error correction.

  • Did the article(s) offer any new ideas – or make you think about errors and mistakes differently?
  • Identify which technique you thought sounded interesting, and why you think it could be especially useful in your context.
  • Suggest a list of Do’s and Don’ts when correcting learners’ errors.

 

Reflection Task 6:

  • Do you grade your students for classroom participation? What are the criteria that you use? Has your attitude to using ‘participation criterion’ for assessing your students’ speaking in the classroom changed after you read the article “Why we shouldn’t grade for…”?
  • Would you use the ‘Assessment Grid for Speaking’ (given to you by the course tutor) in your language classroom? Why? Write at least 100 words.
  • Do the ‘Assessment of writing activity’ using the ‘Assessment of writing-band descriptors’ (given to you by the course tutor). Grade one of your students’ real paper, provide feedback and attach it to the portfolio.

Reflection Task 7:

 

After you assign a task to your students, what do you usually do? Choose three ideas listed below and provide comments in writing (30-50 words per each choice):
·        I sit at my desk and prepare for the next stage of the lesson.
·        I am usually so busy that I often have to leave the room to get something.
·        I walk around and make sure everyone is on task.
·        I stand in a corner and watch for trouble-makers.
·        I sit down with different pairs or groups and listen, participate and help as needed.
·        I walk around and listen to the language being produced so I know if they do it correctly.
·        I usually have to repeat the instructions a few times.

 

Action Plan for Further Professional Development

 

Write at least 300 words about your CPD goals and how you plan to achieve them.

(A tip: your goals should be ambitious but realistic.)

Reflective Journal (not assessed)

 

Here you write down you reflections on the training sessions. The number of entries should not exceed the number of sessions (10). The length of an entry should be appr. 200 words.

The info about what to write is attached to the Reflective Journal template.

 

Feedback on the Course (not assessed)

Write a paragraph about the course content, materials, delivery, atmosphere, whether your expectations have been met, etc. You are welcome to suggest ideas on how to improve the course. Try and make your feedback constructive.

You can leave you feedback in the Portfolio or in the e-Feedback Google form (the link will be provided on demand).

Action Plan for Further Professional Development

 

Критерії оцінювання

  Критерій Ваговий коефіцієнт
Завдання 1, 2, 5, 7 Task fulfilment (relevance, all points covered, number of words, accuracy) 5%
Evidence of the ability to reflect critically on learning in the unit 5%
Завдання 3, 4, 6, 8 Task fulfilment (relevance, all points covered, number of words, accuracy) 5%
Evidence of the ability to reflect critically on learning in the unit 10%

 

Шкала оцінювання: національна та ЄКТС

Шкала оцінювання
Університетська Національна ЄКТС
90-100 5 відмінно A
80-89 4 добре B
70-79 4 добре C
60-69 3 задовільно D
50-59 3 задовільно E
26-49 2 незадовільно (перескладання) FX
1-25 2 незадовільно (повторний курс) F
  1. Bachman, L.F. and Palmer, A.S. (1996) Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press.
  2. Council of Europe. (2001) Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University [Еlectronic resource]: http://www.coe.int/T/E/Cultural_Co-peration/education/Languages/Language_Policy/Common_Framework_of_Reference/1cadre.asp#TopOfPage
  3. Edge, Julian. Mistakes and Correction. Longman Group UK Limitied.
  4. European Portfolio for Student Teachers of Languages: A reflection tool for language teacher education / David Newby, Rebecca Allan, Anne-Brit Fenner, Barry Jones, Hanna Komorowska and Kristine Soghikyan / Council of Europe, 2009 [Electronic resource] Access to the source: http://archive.ecml.at/mtp2/fte/pdf/c3_Epostl_E.pdf
  5. Harmer, Jeremy. How to teach English. Harlow: Pearson Education Limited.
  6. Innovations in learning technologies for English language teaching / ed. by Gary Motteram. British Council, 2013.
  7. In-Service Teacher Professional Development: Програма післядипломної педагогічної освіти вчителів іноземних мов / за ред. О.Я Коваленко, О.П. Шаленка. Британська Рада в Україні, К.: Вид-во ТОВ «ХІК», 2012.
  8. Krashen, Stephen D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. English Language Teaching series. London: Prentice-Hall International, 1987.
  9. Lightbown, Patsy M. and Nina Spada. How Languages are Learned. Oxford: OUP, 2010.
  10. Lewis, Michael, Jimmy Hill. Practical Techniques for Language Teaching. 1992.
  11. Lynch, Tony. Communication in the Language Classroom. Oxford: OUP. 1996.
  12. Managing Change in English Language Teaching: Lessons from Experience / ed. by Christopher Tribble. British Council, 2012.
  13. Motivational Strategies in the Language Classroom / ed. by Zoltan Dornyei. Cambridge: CUP, 2001.
  14. Mumford, Simon and Steve Darn. Classroom management [Electronic resource]. Access to the source: http://www.onestopenglish.com/support/methodology/classroom-management/
  15. Randall, Mick. Memory, Psychology and Second Language Learning.   Amsterdam/Philadelphia: Benjamins Publishing Company.
  16. Richards, Jack C., Thomas S. C. Farrell. Professional Development for Language Teachers: Strategies for Teacher Learning. Cambridge: CUP, 2005. 202 p.
  17. Rivers, Wilga M. A Practical Guide to the Teaching of English as a Second or Foreign Language. New York: OUP, 1978.
  18. Somogyi-Tóth, Kati. Observation Tasks: A workbook for student teachers. 2012.
  19. Woodward, Tessa. Planning lessons and courses: designing sequences of work for the language classroom. Cambridge: CUP, 2009.
  20. Квасова О. Г. Основи тестування іншомовних навичок і вмінь: Навчальний посібник. К.: Ленвіт, 2009.
  21. Мазко О.П. Інтерактивні технології формування культури педагогічної взаємодії майбутнього вчителя іноземних мов: Навч.-метод. посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2014.
  22. Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції : Курс лекцій : [навч.-метод. посібник для студ. мовних спец. осв.-кваліф. рівня «магістр»] / Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Е. та ін. / за ред. С.Ю. Ніколаєвої. К. : Ленвіт, 2011.
  23. Морська Л.І. Інформаційні технології у навчанні іноземних мов: Навч. посібник. Тернопіль: Астон, 2008.
  24. Навчальна програма з англійської мови для загальноосвітніх навчальних закладів України.
  25. Соловей М.І. Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя в кредитно-модульній системі організації навчання: Навч. посібник. К.: Ленвіт, 2008.
  26. An ELT Notebook. A Collection of articles on EFL methodology for teachers of all levels of experience // http://eltnotebook.blogspot.com/2007/04
  27. Beare, Kenneth. Student Correction During Class – How and When http://esl.about.com/od/esleflteachingtechnique/i/i_correction.htm (The article highlights important issues of error correction in the classroom).
  28. Blended Learning in English Language Teaching: Course Design and Implementation / Ed. by Brian Tomlinson and Claire Whittaker. London: British Council, 2013.
  29. Bolitho, Rod. Language Awareness in Teacher Education and Training [unpublished article].
  30. Edge, Julian. Learner Autonomy with a Focus on a Teacher / Revista Canaria de Estudios Ingleses, No. 38, 1999. Р 37- 46.
  31. Keddie, Jamie. Images: Resource book for teachers. Oxford: OUP, 2009.
  32. Lewis, Michael. Implementing the Lexical Approach: Putting Theory into Practice. Heinle: Cengage Learning, 2008.
  33. Padwad, Amol and Krishna Continuing Professional Development: An annotated bibliography. Colcata: British Council India, 2011.
  34. Supporting teacher competence development for better learning outcomes / European Commission, 2013.
  35. Tarone, E., Yule, G. Focus on the Language Learner: The confidence factor (1995), Oxford: Oxford University Press, pp.139-153.
  36. Trowbridge, Sally. Help at hand: Ideas for the developing teacher / ed. by Chris Cavey. Barcelona, Manchester: British Council.
  37. Widdowson, H.G. Articles on ELT: The roles of teacher and learner.